Gå til hovedinnhold

Sotsøndag uten sot.

Det nærmer seg jul og forberedelsene har gått en smule trått i år. Rart med det, skal jo helst være litt fart før jul.
Ikke mye har blitt gjort, men noe har da blitt ordna. Heldigvis. Julebrevet glapp, og det gjorde mange andre ting også. Men kjøkkenet er juleoperativt for første gang med ny innredning og ny farge. Det er stor stas. Selv om jeg leter noe inni hampen etter det meste, som jeg visste hvor var. Før.
Tatt før vi fikk lys under skapet.
Nå skal det sies at hodelykt er fine greier. Men nå har vi lys og alt er såre vel.

Nå har vi omsider vennet oss til at vi har skuffehåndtak, det tok nemlig litt tid å få dem på, ettersom jeg innsåg at vi hadde kjøpt feil farge og det tok noen ekstra uker før vi var i en by igjen og fikk byttet.
Før de ble montert måtte vi bøye oss helt ned og åpne den nederste skuffen fra underkant, og så arbeide oss oppover til riktig skuff.
Det såg unektelig noe komisk ut da vi fortsatte med det, etter at håndtakene var på plass.
Vi begynner å finne igjen ting nå, men fikk oss et lite tilbakeslag for en måned siden da jeg flyttet bestikkskuffen en gang til. Det var ikke særlig taktisk.
Nå vurderer jeg å flytte den tilbake. For sikkerhets skyld. Slik at vi ikke skal få det kjedelig framover.
Sjefen mener at han ikke behøver så mye spenning, mulig han har rett?

Men altså, det har gått smått.
Skulle gjerne gjort mye mer. Jeg er, eller var, en av dem som syns julestria er den beste tia på året, og i juleboken min ser jeg har har begynt både i september og oktober. Ja, til og med i august har jeg notert julerelatert aktivitet. ( sporadisk anfall også januar, men det hører til unntaket. )
Arrangerte juleverksted, julebakst med lefser, flatbrød, småkaker og lagde kranser i alle varianter. Det var rakfisklag og alskens muligheter for en vennekveld.
Det fantes vel nesten ikke den ting med jul foran, som jeg ikke gjorde. De andre i huset var tålmodige, og det hente nok et par ganger at Sjefen syntes det ble vel mye jul og vel lite soving.

Dette var den gangen jeg var frisk, eller mye bedre, men ser i etterkant at jeg har hatt noen mystiske energibrister og sykedager mellom slagene. Litt sånn som er skrevet om Florence Nightingale, som er en av de som man mener har hatt ME.

"Ikke styr, det blir lell," sier mange til meg.
Sannheten er, uansett hvor lite man har bestemt seg for å gjøre, litt styr blir det.
Og litt styr må man nesten godta, men det er tankevirksomheten som er verst.
Listene med huske ditt og datt, være ferdig til når osv. Det er jammen ikke lett når hukommelsen er som en sveitserost, og energien knapt holder til første linje på lista. Da skal det noe til for å begynne i god nok tid. Og der er jeg elendig.

Vi har vært på et marginalt lavt julenivå i flere år nå, og jeg må si at det er ikke helt ok. Ikke for meg. Jeg liker å legge arbeid i forberedelser.
Nå hadde jeg riktignok et oppgløtt det supernøttåret, men de rakk bare såvidt over nyttår. Da var effekten over.
Dette året med påvist borreliose, og med kur som gjorde meg fri for infeksjoner og feber - da varte virkningen bare så lenge kuren varte.

Ellers så ser jeg trenden er å kose seg gjennom desember. Med ferdig pyntet hus. Litt mer amerikansk kanskje?
Jeg skjønner godt at det er hyggelig, men med mitt forhold til forberedelser er det ikke mulig å gjennomføre. DA måtte jeg begynt tidlig da!
Sant å si undrer det meg litt hvordan vi har snudd dette - fra å ha en nøktern, nesten fasteaktig livsstil før jul - med fråtsing i selve julen, og etterdønninger i januar med juleselskap og enkel omgang i nabolagene, i ei tid der det faktisk var god tid til å være sosial. Før arbeidet om våren tok til for fullt.
Det ligger en tradisjon i det også, som vi i dag ikke tenker over.

Jeg pleier ikke å spise noe særlig mye julemat før jul, men i år har det glidd litt ut. Det har vært både juletallerkener og pinnekjøtt. Fra jeg var lita var det aldri julemat annet enn i julen. Og noen måltid i januar selvsagt.
Hvordan vi begynte med dette er også litt merkelig. Heldigvis er det ikke hele året, men det er jammen ikke langt i fra! ( Ikke rart at befolkningen går opp i vekt!)
Men lutefisken har jeg spart. Det blir julaften, sammen med melkesuppe med rosiner.

Dette er ferdig sammensydd, jeg lagde det til et sengeteppe
Helt til slutt viser jeg teppet ferdig sammensydd. Jeg har sydd en ramme på, men det har jeg ikke tatt bilde av. Det kommer etter jul. Da er planen å være mer på syrommet og å sy ferdig knappehull på bunaden! Jeg krysser fingrene for at det går! Jeg kan avlsløre at jeg har lagret årets mysterie  instruksjoner fra Bonnie, og at jeg har planer å få montert en hel haug med ferdige topper. Så det så. Time will show.

God jul alle sammen.


Apropos sotsøndag; siste søndagen før jul der ALT er lov, skittent arbeid og rensing av kokekomfyren og alt annet.


Kommentarer

Unknown sa…
Hei på deg. Godt å være tilbake i blogg-verdenen igjen. Om du vil må du legge deg til som følger på den nye bloggen min. Ser du har fikset opp kjøkkenet, det er litt av ett arbeid. Vi har tenkt det samme, men jeg sliter med hvilken farge jeg skal velge til skapdørene, kanskje lys grå,vet ikke helt. Hører det er lurt å bruke gulvmaling, hva mener du Ingelin?
Stor klem fra meg
Takk!
Ja, enig, det er det. Klart jeg vil være følger! Ja, kjøkkenet fikk seg en helt påkrevd rehabilitering og jeg er rimelig godt fornøyd. Farger og maling er kjempevanskelig. Her brukte vi Lady olje på vegger og tak, og gulvmaling ( 3 stjerners ) men den syns jeg ble litt svak. Måtte bruke grunning med kvistlakk og da er den ikke med farge - og det var no dritt - så når jeg kommer borti med en negl kommer det inn på den hvite grunninga. Ikke noe stort problem, men litt irriterende likevel.
Den er bedre enn Lady olje, men er beregnet som navnet sier, på gulv, og renner lett. Så man må enten bruke rull ( best ) eller male veldig tynt. Den må selvfølgelig tynnes om ikke temp og viskositet ( tykkelse/flyt ) er helt i samsvar. Men det kjenner du som har malt så mye. Malte nylig et bord med den i sotsvart, det ble ganske ok.

Skulle jeg malt en gang til ville jeg valgt Beckers, den er bedre å male med, de sier den har bedre flyt og er billigere.
Har brukt den før, på fabrikkene ble den brukt i malingssprøyter og lakkteppemaskin og hadde veldig god erfaring både med flyt og holdbarhet. Blir gjerne litt sterkere når man bruker malingssprøyte, men jeg er møkk lei av Jotun produkt som har fått plast finish og er kjempedryg å male med.

Vi har malt i fargen Gustaviansk blå, det ble mye blått, og er for en gangs skyld moteriktig!!! Tro det eller ei! Mange fine gråfarger, jeg har malt en kjøkkenbenk i en farge som het sober, den ble litt mørk, men ok. ( På hytta. Det går i maling...
Ønsker deg lykke til, Ann Jorun!

Populære innlegg fra denne bloggen

Om jeg syr?

( Resirkulering av innlegg fra 19.06. 2011. Med noen få justeringer. ) Nei, det blir dårlig med det. Jeg har vært ei uke i Tyrkia sammen med ei god venninne UTEN sysaker - og vet dere  - det gjekk helt fint uten håndarbeid.Tro det eller ei og utrolig nok! Jeg er fortsatt litt i sjokk. Strandpromenaden var utrolig vakker Grønnsaksmarkedet bugnet av varer av alle slag, og av meget god kvalitet. Til tross for at jeg ikke så en eneste diger traktor, tvert i mot mange, veldig mange, små, -slike vi greidde oss med  på 60-70-tallet her hos oss. Til og med to traktorbutikker stappfulle av slike så vi.  Vi hadde ei kjempefin uke i sakte fart. Varmt, fint vær, vi fikk sola oss,handla, slappet av, spist godt og prata og lo masse. Vi har til og med bada! Jeg har til og med bada, mener jeg. Jeg var hakket-før-isbader i tidligere tider, men har blitt så varmekjær at man minst skulle tro jeg er i slekt med Julegleden. (Det er muligens til min fordel at kroppstemperaturen er lave

Frøken Blå Tåreperse

Konkurransen hos   Anne på Moseplassen finner du her . Jeg har meldt meg på, men blomstene jeg skulle ta bilde av, var borte. Jeg har nemlig alltid noen overlevere som har sådd og mikset seg selv. Men i år var de fullstendig fraværende. Mystisk.. Til og med fiolene fra min mors hage har forsvunnet. Det måtte anskaffes nye. Det passet derfor kjempefint at Sjefen og Sjefens Sjef skulle innom et Gartneri på sin kystturne. De gjekk til innkjøp av de siste rester av sesongens stemor, ikke nødvendigvis i bare favorittfarger, hva nå det er, men stemor er jo alltid fine. Uansett. Tross alt!  Frøkna over, frøken Blå Tåreperse er mitt bidrag. Det er jammen meg ikke noe rart det blir litt tårevått når sommeren kom og varte en dag, før det ble kjempekaldt, mer nedbør og stor vannføring i elva. Jeg rekker omtrent ikke å ut i shorts og sommerkjole før det er på an igjen med full påkledning! Nå er det like før jeg stiller med stillongs under shortsen! Jeg vil har sommerfølelsen! Nå! Frøkna un

Mars uten snø er som mai uten kvitveis. I 2014.

Her er et blogginnlegg som på mystisk vis ikke har havnet på nett.  Det var skrevet sånn omtrent i mars i 2014...  Jeg deler det nå jeg. Det er litt julestoff, men pytt. Plutselig er det aktuelt igjen,  Vet ikke hvor jeg skal starte. Men altså. Jeg og syvenninne Trine ble med på en syutfordring på nettet i desember. Lurt.  Akkurat som om vi ikke hadde nok å finne på - slik rett innunder jul. Men får si som bestemora mi sa, den som har og gjøra, får og gjøra. Med andre ord, den som har arbeid, får mer arbeid. Og omtrent sånn ble det. Det vil si, for mitt vedkommende, falt et par gjøremål ut, men vi greidde oss fint igjennom jula og hadde flere sorter julekaker enn hva vi har hatt på mange år. Det skulle ikke rart til, ettersom det har vært tomme bokser i fler år. Hva som falt ut? Best å la den ligge, tror jeg. Men vi beholdt i alle fall humøret, og mye av helsen. Altså. Vi ble med på Bonnies desembermysterie.  Celtic Solstice Mystery.    Og det har vært kjempemo