Gå til hovedinnhold

Morro med minusgrader

Jeg lovte å fortelle om min siste lidenskap i forrige innlegg. Nå er det slik at jeg lett blir revet med og blir lett engasjert i nye aktiviteter. De siste åra har jeg forsøkt å holde meg litt lavt i terrenget og ikke hoppe på alle nye aktiviteter som dukker opp.
Kortlaging for eksempel, ser veldig morsomt ut, men jeg har holdt meg hard, og ikke kjøpt noe som kunne satt galskapen i gang. 

I alle fall ikke så veldig mye... Jeg har bare kjøpt et par stempel og en litt pussig saks..Veldig billig, med halv pris av det halve. Kjøpet kan forsvares i og med at jeg har bruk for dem... Siden jeg har brukt gråpapir og avispapir på julegavene ( skikkelig resirkuleringsvennlig ) en del år, da passa det så fint med en liten engel i gull for eksempel, trykt på et strategisk sted. Eller på til og fra lappen..
Nå skal det innrømmes at sist jul ble et overtall av gaver pakket i butikken (arbeidsbesparelse),  men tanken om å bare bruke resirkulerbart papir var i det minste god, - stemplene ble ikke så veldig mye brukt egentlig.  Men det er ingen som er perfekt, - er det vel?

Og garn og strikkepinner greier jeg fint å tusle rett forbi. Litt hekling av småtteri må jeg innrømme kan spontanoppstå, men jeg forsøker å ikke la meg friste. Selv om det er innkjøpt en smule ingredienser til bestemorsruter..

Men denne gangen har jeg blitt hekta. Det er bare å bryte sammen og å tilstå. Alle minusgradene trigget formen i helt feil retning, men jeg fikk hevnet meg ved å utnytte minusgradene i min favør.
Is er hemmeligheten. Ikke soft, ikke vanilje, men bare is. Rett og slett vann, bøtte og minusgrader. En hammer er også fint å ha. Da blir det islykter. Mange..

Uten innkjøp og ekstra remedier. Helt gratis og enkel glede. 

Etter som temperaturer varierte fra minus 28 til minus fem fikk jeg ulike lykter. Jeg har lagd islykter hver vinter, men den langvarige kulda gjorde lyslyktene mye mer langvarig i år, og jeg fikk rett og slett dilla. Jeg har lagd mange, -kjempemange.

Det er bare å fylle ei bøtte med vann og sette den ut på et jevnt underlag. Og vente.. Jo flere minusgrader, jo kortere ventetid.. Inne fortrinnsvis. Ventingen mener jeg. Bøttene ute.

Til og med de jeg lagde nyttårshelga er fortsatt intakt, de har blitt litt lavere, men de holder seg godt. Den langvarige kulda er da fint for noe.
 

Litt eksperimentering med kvist og kvas.. Og med en ekstra innfrysing.
Jeg lagde med og uten kvister, og med og uten bobler. Kokt vann gir helt klare lykter. Det er ingen av de på bildene, men jeg syns det var morsomt å finne ut hvordan boblene forandra seg med ulike utetemperaturer.

Ha det fint med og uten islykter og minusgrader. Vi snakkes!

Kommentarer

Så fine de er! Veldig effektfullt, enkelt og gratis attpåtil. Kan det bli bedre? Håper energien er på stigende kurs snart! Klem Vibeke :)
LeKaQuilt sa…
.....morro med minusgrader, tenkte jeg.....ha ha, du liksom.....
Men lyslyktene er jo bare helt skjønne, de!
Hvorfor har jeg ikke kommet på å lage slike ???
De er jo såååå fine !
Hege LH sa…
Ja, det er jo faktisk synd at det er blitt plussgrader denne uka, og snø og is smelter i full fart. Jeg har ei fin stjerneform til islykt, som jeg skulle bruke i jula... men så glemte jeg det. At det går an... kanskje lettere å huske å bruke bøtta, istedet for et bortgjemt spesialverktøy... ;-)
Så morsomt innlegg!
Og for noen lykter, rålekre!!
Kan skjønne man blir hektet på slikt!
Får nesten håpe kulda holder seg litt til slik at lyktene ikke forsvinner :))
Ønsker deg en strålende dag!
Klem Lokki
Anonym sa…
Putt dem i fryseren til våren, så har du dem neste vinter også :-)

Har aldri lagd islykter jeg, men de er jo kjempefine. og at de er gratis og ikke forårsaker en ekstra tur på butikken er jo også ett pluss. Eller ett minus... Det kommer jo ann på hvordan man ser det.

Ha ei fortreffelig fin uke !

Populære innlegg fra denne bloggen

Om jeg syr?

( Resirkulering av innlegg fra 19.06. 2011. Med noen få justeringer. ) Nei, det blir dårlig med det. Jeg har vært ei uke i Tyrkia sammen med ei god venninne UTEN sysaker - og vet dere  - det gjekk helt fint uten håndarbeid.Tro det eller ei og utrolig nok! Jeg er fortsatt litt i sjokk. Strandpromenaden var utrolig vakker Grønnsaksmarkedet bugnet av varer av alle slag, og av meget god kvalitet. Til tross for at jeg ikke så en eneste diger traktor, tvert i mot mange, veldig mange, små, -slike vi greidde oss med  på 60-70-tallet her hos oss. Til og med to traktorbutikker stappfulle av slike så vi.  Vi hadde ei kjempefin uke i sakte fart. Varmt, fint vær, vi fikk sola oss,handla, slappet av, spist godt og prata og lo masse. Vi har til og med bada! Jeg har til og med bada, mener jeg. Jeg var hakket-før-isbader i tidligere tider, men har blitt så varmekjær at man minst skulle tro jeg er i slekt med Julegleden. (Det er muligens til min fordel at kroppstemperaturen er lave

Frøken Blå Tåreperse

Konkurransen hos   Anne på Moseplassen finner du her . Jeg har meldt meg på, men blomstene jeg skulle ta bilde av, var borte. Jeg har nemlig alltid noen overlevere som har sådd og mikset seg selv. Men i år var de fullstendig fraværende. Mystisk.. Til og med fiolene fra min mors hage har forsvunnet. Det måtte anskaffes nye. Det passet derfor kjempefint at Sjefen og Sjefens Sjef skulle innom et Gartneri på sin kystturne. De gjekk til innkjøp av de siste rester av sesongens stemor, ikke nødvendigvis i bare favorittfarger, hva nå det er, men stemor er jo alltid fine. Uansett. Tross alt!  Frøkna over, frøken Blå Tåreperse er mitt bidrag. Det er jammen meg ikke noe rart det blir litt tårevått når sommeren kom og varte en dag, før det ble kjempekaldt, mer nedbør og stor vannføring i elva. Jeg rekker omtrent ikke å ut i shorts og sommerkjole før det er på an igjen med full påkledning! Nå er det like før jeg stiller med stillongs under shortsen! Jeg vil har sommerfølelsen! Nå! Frøkna un

Mars uten snø er som mai uten kvitveis. I 2014.

Her er et blogginnlegg som på mystisk vis ikke har havnet på nett.  Det var skrevet sånn omtrent i mars i 2014...  Jeg deler det nå jeg. Det er litt julestoff, men pytt. Plutselig er det aktuelt igjen,  Vet ikke hvor jeg skal starte. Men altså. Jeg og syvenninne Trine ble med på en syutfordring på nettet i desember. Lurt.  Akkurat som om vi ikke hadde nok å finne på - slik rett innunder jul. Men får si som bestemora mi sa, den som har og gjøra, får og gjøra. Med andre ord, den som har arbeid, får mer arbeid. Og omtrent sånn ble det. Det vil si, for mitt vedkommende, falt et par gjøremål ut, men vi greidde oss fint igjennom jula og hadde flere sorter julekaker enn hva vi har hatt på mange år. Det skulle ikke rart til, ettersom det har vært tomme bokser i fler år. Hva som falt ut? Best å la den ligge, tror jeg. Men vi beholdt i alle fall humøret, og mye av helsen. Altså. Vi ble med på Bonnies desembermysterie.  Celtic Solstice Mystery.    Og det har vært kjempemo