Gå til hovedinnhold

Ikke blått, men mørkt og lyst.

Det ble ikke et blått innlegg denne gangen. Det ble mørkere. Men mørketid har sine klare lyspunkt. 

 Vedfyring på soverommet er ett av dem. Det er trivelig å høre knitringa i ovn, og det er trivelig å se lysspillet i rommet i sene vinterkvelder. 
At syrommet også blir godt og varmt er heller ikke feil. 

 Men det er varmere i glohaugen, sa Askeladden.... 

 Jeg har modifisert to nydelige heklegardiner slik at de passer inni vinduskarmen på vårt midlertidige soverom. Det var fort gjort når jeg omsider skjønte hvordan jeg kunne ordne det. Det er som regel sånn. Selv om man ikke skal undervurdere tenkepausene. Jeg syntes de ble kjempefine. Nå mangler en kappe i overkant. De stemmer ikke helt med rutene i vinduene, men pyttsann! Det er ei venninne som er en racer med heklekroken som har hekla. Jeg har et par til, de er lengre. De passer i vinduene i første etasje ;) Disse hekla hun først, og så ble de for små, men hun tok jammen meg å lagde ett sett til! Ennj det!  Nå vurderer jeg å prøve meg på en sjøl, så jeg må nok be pent om å låne tilbake mønstret... ( Sist sa hun at det var bedre at hun hekla, slik at de ble ferdige. Sant nok. Men jeg har altså planer om å prøve sjøl nå da. ) 

Ja, og så har jeg starta på noe nytt. Jeg VET at jeg har en del som ikke er ferdig, men dette er året for å ta grep i en del UFO-er, så bare slapp av. Det kommer, det kommer. Jeg har fått så fine syomgivelser at det er en fryd. Syrommet mitt har falt på plass, og jeg fikk til og med sydd slike AnneKa-stjerner som alle sydde før jul! Og ei veske ble ferdig. Burde kanskje vist dem? 
Javel da, her kommer de; 
 Veske etter AnneKa mønster. Jeg har lagd lomme av jordbærfeltet. 
 Her er det førjulskveld med tv på data'n og stjerneproduksjon. Formen holdt som vanlig ikke til ønsket antall, men noen fikk i det minste stjerner til jul.... Ingen av de under er ferdig quilta. Det måtte flere kvelder til. Og så kom jula. 

Som vanlig er det å finne stoff litt problematisk (jada, til tross for innholdrikt lager, - forresten hvem er det som lager ting av isolasjonslaget i huset sitt?)  Med gode forsett om å bruke fra lagret, innsåg jeg at jeg manglet julete stoff. Så etter at jeg sydde ferdig disse, ble det en tur til Husfliden på Oppdal. Så nå har jeg altså litt til neste gang.... 
Ja, på alle vone, som vi sier her.

Denne ble litt Mitsubishiaktig etter min smak, men med en smijernlysestake på toppen har den kommet seg vel gjennom jula. Tross alt. 

Jeg er nå i full gang med å vaske de som ikke er vasket fra før. 30 graders silkevask med Milo gjør underverker! De blir fine og forhåpentligvis er apretur og elendighet litt redusert. 

Mitt utlovede blå innlegg må nok vente. Jeg hadde null blå bilder. Dere skal derimot få et rødt hjerte, med tekst om kjærlighet. 

Kjærligheten utholder alt, 
tror alt, 
håper alt, 
utholder alt. 

Hei så lenge! Vi snakkes! 

Kommentarer

AnneH sa…
Så flotte bilder og fortelling om alt du har fått til. Ønsker deg lykke til med heklingen, det blir nok fint, og hekletøy er et kosleig håndarbeide å ha mellom hendene som en avveksling til symaskinen! (Håper du iallefall får med deg den Blå Timen :) )

Populære innlegg fra denne bloggen

Om jeg syr?

( Resirkulering av innlegg fra 19.06. 2011. Med noen få justeringer. ) Nei, det blir dårlig med det. Jeg har vært ei uke i Tyrkia sammen med ei god venninne UTEN sysaker - og vet dere  - det gjekk helt fint uten håndarbeid.Tro det eller ei og utrolig nok! Jeg er fortsatt litt i sjokk. Strandpromenaden var utrolig vakker Grønnsaksmarkedet bugnet av varer av alle slag, og av meget god kvalitet. Til tross for at jeg ikke så en eneste diger traktor, tvert i mot mange, veldig mange, små, -slike vi greidde oss med  på 60-70-tallet her hos oss. Til og med to traktorbutikker stappfulle av slike så vi.  Vi hadde ei kjempefin uke i sakte fart. Varmt, fint vær, vi fikk sola oss,handla, slappet av, spist godt og prata og lo masse. Vi har til og med bada! Jeg har til og med bada, mener jeg. Jeg var hakket-før-isbader i tidligere tider, men har blitt så varmekjær at man minst skulle tro jeg er i slekt med Julegleden. (Det er muligens til min fordel at kroppstemperaturen er lave

Frøken Blå Tåreperse

Konkurransen hos   Anne på Moseplassen finner du her . Jeg har meldt meg på, men blomstene jeg skulle ta bilde av, var borte. Jeg har nemlig alltid noen overlevere som har sådd og mikset seg selv. Men i år var de fullstendig fraværende. Mystisk.. Til og med fiolene fra min mors hage har forsvunnet. Det måtte anskaffes nye. Det passet derfor kjempefint at Sjefen og Sjefens Sjef skulle innom et Gartneri på sin kystturne. De gjekk til innkjøp av de siste rester av sesongens stemor, ikke nødvendigvis i bare favorittfarger, hva nå det er, men stemor er jo alltid fine. Uansett. Tross alt!  Frøkna over, frøken Blå Tåreperse er mitt bidrag. Det er jammen meg ikke noe rart det blir litt tårevått når sommeren kom og varte en dag, før det ble kjempekaldt, mer nedbør og stor vannføring i elva. Jeg rekker omtrent ikke å ut i shorts og sommerkjole før det er på an igjen med full påkledning! Nå er det like før jeg stiller med stillongs under shortsen! Jeg vil har sommerfølelsen! Nå! Frøkna un

Mars uten snø er som mai uten kvitveis. I 2014.

Her er et blogginnlegg som på mystisk vis ikke har havnet på nett.  Det var skrevet sånn omtrent i mars i 2014...  Jeg deler det nå jeg. Det er litt julestoff, men pytt. Plutselig er det aktuelt igjen,  Vet ikke hvor jeg skal starte. Men altså. Jeg og syvenninne Trine ble med på en syutfordring på nettet i desember. Lurt.  Akkurat som om vi ikke hadde nok å finne på - slik rett innunder jul. Men får si som bestemora mi sa, den som har og gjøra, får og gjøra. Med andre ord, den som har arbeid, får mer arbeid. Og omtrent sånn ble det. Det vil si, for mitt vedkommende, falt et par gjøremål ut, men vi greidde oss fint igjennom jula og hadde flere sorter julekaker enn hva vi har hatt på mange år. Det skulle ikke rart til, ettersom det har vært tomme bokser i fler år. Hva som falt ut? Best å la den ligge, tror jeg. Men vi beholdt i alle fall humøret, og mye av helsen. Altså. Vi ble med på Bonnies desembermysterie.  Celtic Solstice Mystery.    Og det har vært kjempemo