Gå til hovedinnhold

Det var en gang...

et par som var fjorten ( hjelp )år yngre med stort engasjement, uante muligheter, arbeidslyst og entusiasme, som lot seg facinere av rasen Skotsk høylandsfe eller Scotisch Higland Cattle.
De er så vakre, og vi var hjelpesløst betatt,
.... og er det enda.

Vi overtok en gård uten driftslinje ( som det så fint heter ) i 1994. Ja det vil si at det hadde vært korn i nesten 20 år. Med det er en annen historie.
Sjefens sertifisering for bruk av kjemiske sprøytemidler forsterket hans tidligere motforestillinger som bekreftet at gift og kjemi ikke er svaret på det skjøre samspillet i naturen. Det ble den berømte dråpen som fikk oss til å endre kurs og legge om til økologisk drift.
Det har vi aldri angret på. Selv om det å fremstå som økologisk tilhenger fortsatt er verre enn det meste. Og toleranseterskelen for nye ting er ofte lav i ei lita bygd. Men vi anger ikke.
Og-
det får være et av våre bidrag til miljøet.

Jeg antar at vi bidrog til en god del kaffe i vrangstrupen da de første dyra kom til gards. I starten var det lite oppmuntring, flest negative kommentarer og velmenende råd om hvor dårlig ide dette var... Og det er klart at det var en nervepirrende tid, da det ble påvist paratuberkolose hos noen besetninger, og vi da hadde en rase som ingen kjente noe til.
Og som gjekk ute på ranch drift. Jo vi var engstelig. Og ordnet oss med skikkelig forsikring.
Til tross for ingen kjente utbrudd hos Higland Cattle. Heldigvis gjekk alt bra.
I tillegg til å være flotte å se på, er det lett å bli betatt av deres rolige vesen og lynne, samspill, morsinstinkt, integritet og ikke minst deres stoiske ro. Vi har ofte latt oss facinere av den utrolige omsorgsegenskapen. Å få se og oppleve hvordan de innretter seg i forhold til hverandre, er en gave. De er skye og vàre for nye ting og nye mennesker. De har bevart sine opprinnlige instinkter, og handler deretter.

Det å ha opplevd dette er noe vi med hånden på hjertet kan si har gitt livet en ny dimensjon.
Vi har alle mye å lære om dyr og deres behov, om hva som er et verdig liv for dem. Etter å ha vært en så stor del av dette eventyret har vi fått innsyn og kunnskap som har gjort oss ydmyke. Om hva som er viktig eller mindre viktig. Det er kanskje ikke så merkelig, men den største fortjenesten nå i etterkant, er opplevelser og gode minner som har merket hjertene våre.
Disse kalvene ble ekstra mye håndtert og ble utrolig tamme. De var tiltenkt en helt spesiell tilværelse. De skulle bli vår seterbuskap. Litt lokal tolkning på regler i vårt fylke gjorde at det gjekk fløyten. Vi har savna det engasjementet som vi hører blir andre til del i andre regioner. Vår oppfatning er at de bevilgende myndigheter innenfor landbruk må være positive.Det nytter ikke uten. Støtte er viktig. Og ikke bare lunken interesse.
Et lysende eksempel såg vi fra Vatne kommune på Sunnmøre, der spurte ordførereren om: "Ka kan vi gjøre for deg? For at du skal forsatt være her med din bedrift?" Det er flott det! Mer av det!! Vi har ofte kontakt med andre også som har opplevd det samme. Men ikke her. Dessverre.

Den første skrekken er overvunnet for lengst og det er litt spennende. Og så er det så godt å bli klødd og få kos. Min tur, min tur.......
Må stange litt til de blå bena også. Da tror vi at det kommer mer kos....
Kanskje fotografen ikke er så farlig heller.... nå er jeg vel i overkant modig, tenker kalven.

Vi bestemte oss for å slutte for omtrent et år siden. Det var med svært tungt hjerte. Det ble etter hvert for mye arbeid til en person, siden Kjerringa på Gard er "litt satt ut". Vi har manglet en samarbeidspartner i nærheten, og det hadde også vært en fordel å ha hjelp som kunne tre støttende til om man skulle reise bort. Det skjer aldri noe når vi er hjemme - nesten. Men det skjer ofte noe når man reiser bort..
Naboen har vært snill og passa på når vi har vært borte, men skulle noe oppstå var det ingen som var kjent og fortrolige med horn og flokk. Selv om høylandsfeet er så rolige som bare det,- er det mange som er redde. Ikke noe vi får gjort med det. Lettere å få avløser til et NRF fjøs.. Selv om dette er mye mer overkommelig.
Livet med høylandsfeet har gitt oss venner og bekjente i hele landet, og i utlandet, men vi ser i ettertid at det hadde vært fint med et samarbeid med noen som bodde litt nærmere. Det er flere som har begynt i en radius av 70 km nå i senere tid, men det kom litt for sent.
Vi er glade for at vi forsøkte, og for alle de hyggelige opplevelsene.
Det har vært mange gylde øyeblikk.
Posted by Picasa

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om jeg syr?

( Resirkulering av innlegg fra 19.06. 2011. Med noen få justeringer. ) Nei, det blir dårlig med det. Jeg har vært ei uke i Tyrkia sammen med ei god venninne UTEN sysaker - og vet dere  - det gjekk helt fint uten håndarbeid.Tro det eller ei og utrolig nok! Jeg er fortsatt litt i sjokk. Strandpromenaden var utrolig vakker Grønnsaksmarkedet bugnet av varer av alle slag, og av meget god kvalitet. Til tross for at jeg ikke så en eneste diger traktor, tvert i mot mange, veldig mange, små, -slike vi greidde oss med  på 60-70-tallet her hos oss. Til og med to traktorbutikker stappfulle av slike så vi.  Vi hadde ei kjempefin uke i sakte fart. Varmt, fint vær, vi fikk sola oss,handla, slappet av, spist godt og prata og lo masse. Vi har til og med bada! Jeg har til og med bada, mener jeg. Jeg var hakket-før-isbader i tidligere tider, men har blitt så varmekjær at man minst skulle tro jeg er i slekt med Julegleden. (Det er muligens til min fordel at kroppstemperaturen er lave

Frøken Blå Tåreperse

Konkurransen hos   Anne på Moseplassen finner du her . Jeg har meldt meg på, men blomstene jeg skulle ta bilde av, var borte. Jeg har nemlig alltid noen overlevere som har sådd og mikset seg selv. Men i år var de fullstendig fraværende. Mystisk.. Til og med fiolene fra min mors hage har forsvunnet. Det måtte anskaffes nye. Det passet derfor kjempefint at Sjefen og Sjefens Sjef skulle innom et Gartneri på sin kystturne. De gjekk til innkjøp av de siste rester av sesongens stemor, ikke nødvendigvis i bare favorittfarger, hva nå det er, men stemor er jo alltid fine. Uansett. Tross alt!  Frøkna over, frøken Blå Tåreperse er mitt bidrag. Det er jammen meg ikke noe rart det blir litt tårevått når sommeren kom og varte en dag, før det ble kjempekaldt, mer nedbør og stor vannføring i elva. Jeg rekker omtrent ikke å ut i shorts og sommerkjole før det er på an igjen med full påkledning! Nå er det like før jeg stiller med stillongs under shortsen! Jeg vil har sommerfølelsen! Nå! Frøkna un

Mars uten snø er som mai uten kvitveis. I 2014.

Her er et blogginnlegg som på mystisk vis ikke har havnet på nett.  Det var skrevet sånn omtrent i mars i 2014...  Jeg deler det nå jeg. Det er litt julestoff, men pytt. Plutselig er det aktuelt igjen,  Vet ikke hvor jeg skal starte. Men altså. Jeg og syvenninne Trine ble med på en syutfordring på nettet i desember. Lurt.  Akkurat som om vi ikke hadde nok å finne på - slik rett innunder jul. Men får si som bestemora mi sa, den som har og gjøra, får og gjøra. Med andre ord, den som har arbeid, får mer arbeid. Og omtrent sånn ble det. Det vil si, for mitt vedkommende, falt et par gjøremål ut, men vi greidde oss fint igjennom jula og hadde flere sorter julekaker enn hva vi har hatt på mange år. Det skulle ikke rart til, ettersom det har vært tomme bokser i fler år. Hva som falt ut? Best å la den ligge, tror jeg. Men vi beholdt i alle fall humøret, og mye av helsen. Altså. Vi ble med på Bonnies desembermysterie.  Celtic Solstice Mystery.    Og det har vært kjempemo